Tuesday 1 November 2011

Ratah Milo !

PERNAH TAK ?

ambil milo,
dalam 2,3,4 sudu,
letak dalam cawan,
dan ratah pakai sudu sikit-sikit.
pernah ?

peh ! ;)

kalau aku,
zaman dulu-dulu,
inilah kerja aku,
meratah milo.

mulanya macam ni,
dulu...
masa kecik-kecik,
sewaktu ibu ayah aku kerja,
aku dipelihara oleh seseorang makcik,
yang ibu ayah aku kenali sebagai mak odah,
tapi aku panggil 'mak'.

masa tu mak odah jaga aku dengan adik kedua aku,
Nurul Nelysa Syafira (angah),
mak ni memang sangat manjakan kami.
hehe
:)

nak bermulanya cerita,
mak ni suka buat air milo,
memang sumpah cakap,
air milo mak memang sedap !
rindu air milo mak =.='
rindu mak jugak...... !

lepas tu,
aku yang pada mulanya takde laa
obeses sangat pada milo selalu suruh mak buat air milo.

selalu sangat !

layan aiskrim ni la zaman budak-budak dulu..

kadang-kadang aku merap mak suruh buat ais krim milo.
mak tak pernah pun marah, mak selalu buat.
seronok sangat !


***

eh, ni nak cerita pasal mak ke pasal milo?


***

sebenarnya, dah bertahun tak jumpa mak.
rindu.
bila terkenang peristiwa terjebaknya aku dengan milo,
rindu sangat dekat mak !
=.='

pernah jugak cari mak,
tapi mak dah pindah rumah anaknya,
mak kan dah tua,
anak-anaknya yang nak jaga mak.
rumah mak selalu takda orang bila aku pergi.
rindu mak !

semoga mak sihat dan senang sentiasa,
along rindu mak !



***


sedang mak buat air milo,
aku rasa serbuk milo,
peh ! sedap jugak.
aku ambil sesudu,
pastu makan ! sedapnyaaaa !

pastu mak nampak aku makan macam tu,
mak cakap, makanlah..bubuh dalam cawan..

apa???
heheh

aku apa lagi..

sejak tu,
mak tak suruh pun aku dah pandai-pandai buat sendiri !
kalau dengan mak takpelaa makan sama-sama dengan angah.
mak tak marah.
:)

cuba buat dekat rumah ?
hah..kalau ibu tau, habis laaa !
:P

hai lah milo..


***


dah besar sikit,
aku dengan angah dah tak di hantar ke rumah mak,
sebab dah kena sekolah,
dah besar.

so,
takkan tiba-tiba aku nak berhenti tabiat buruk ni kan?
kadang-kadang mestilah buat jugak dekat rumah.
he :P

aku akan ambil 2,3,4 sudu milo buh dalam
cawan dan makan dalam bilik.
kena sorok-sorok.
kalau diorang masuk bilik,
laju-laju aku letak cawan tu bawah katil.
tunggu laa sampai dia keluar,
baru aku sambung balik.

kadang-kadang lama jugak nak tunggu dia keluar dari bilik,
macam-macam muslihat dah aku bagi,
contohnya, ada  cerita kartun best kat tv ke,
ayah balik ke, ibu cakap nak belikan mainan laa..
=.='

bukan apa,
kalau adik aku nampak,
tak ke naya.
:P
aku dah laa anak sulong ! 
adik-adik pulak berderet.

katakanlah kantoi,
diorang pun nak sama,
habis laa milo,
makanya,
kantoi laa dekat ibu tentang kegiatan aku..

oh tidak !
tidak akan aku biarkan !

tapi,
langit tak selalu cerah,
kusangkakan panas sampai ke petang,
pernah jugak laa kantoi dengan adik aku.
=.='

lepas dah kantoi tu,
siap ugut pulak,
"tanye ibu...!"


hui.
relax dulu !
benda boleh settle !
:)

angah makan laa jugak,
jangan la 'tanye' ibu,
tapi makan sikit je tau,
kaklong tadi pun makan satu sudu je..
takut habis nanti ibu perasan,
nanti ibu marah.
ha
(temberang)

"okay.."
dengan selamba je budak tu senyum, 
lepas tu makan sebelah aku,
hampeh !

sampai sekarang, aku dah takda lah terok macam dulu lagi,
aku takda laa ratah sangat milo ni,
kadang-kadang tu ada laa jugak,
lepaskan gian.
hahahai :D

tapi aku tau,
adik-adik aku pulak menurun perangai aku tu.
takpe, kaklong paham.
kuikuikui :P

entah-entah itu bukan asli dari aku tak,
entah-entah ibu dengan ayah aku punya tabiat dulu-dulu kot,
eh , just kidding ! :)

sekian,
wassalam.
:)

No comments:

Post a Comment