Monday 25 July 2011

kuih buah melaka !

Hari Jumaat 22 Julai yang lalu,
aku buat kuih buah melaka,
kuih kegemaranku !
:)

for the first time in my life,
aku buat sendiri kuih ni.
hihi :P

memandangkan hari tu ayah telefon dan bagitau ayah aku beli lauk.
so,
aku tak payah la masak !
yeehaaa !
yabedabedu~
:)

dan apalah salahnya aku guna masa tersebut untuk buat kuih buah melaka kegemaran aku kan?
:)

sepanjang praktikal di Fadzilah & Fikri Sdn. Bhd.,
aku selalu beli kuih ni,
5 bijik seringgit !
=.='
mahal kan?
tapi berbaloi lah,
sebab sedap dan besar jugak lah size dia.


so,
aku pon check dapur.
cukup tak bahan?

hari tu ayah ada beli tepung pulut.
kelapa ada 2 bijik lagi.
dan
gula kabung pun ada !
hmmmmm~
:)

oleh kerana ini cubaan pertama,
aku tak berani lah nak buat banyak-banyak.
tak jadi nanti membazir je kan.

aku buat setengah kilo tepung pulut.
lepas tu aku isi air sikit demi sedikit supaya adunan tak terlalu lembik.

aku masukkan pewarna hijau ni sikit.
jumpa dalam simpanan alat-alat buat kuih raya ibu. 
hihih
:P

jadilah macam ni.
:P




ini lah gula kabung yang aku suka sangat ni !
:)

aku potong gula kabung tadi hingga mengikut size yang aku nak.
:P





sebijik kelapa yang belum pun dibelah,
memang menguji keayuan gadis melayu aku.
hoho :P

tadaaaa~
berjaya jugak aku belah kelapa ni.
walaupun tak smart,
herot-berot !
kire okay lah kan?
percubaan pertama ni......
kuikuikui :P

next,
kena lah parut kelapa manually.
=.='

lagi satu ujian.
buat pertama kalinya aku memarut kelapa secara manual.
hihi :P

  jangan tak percaya,
berjaya !
:)
 HAHAH :D


***



then,
aku bulat-bulatkan doh hijau aku tadi dan masukkan seketul gula kabung ke dalamnya.
sementara tu,
aku jerang air di dalam periuk.
sekarang sudah ready nak di masukkan ke dalam periuk yang ada air tadi.

***

bila mereka timbul,
aku tangguk mereka.

HAHAH :D

kemudian aku salutkan mereka dengan kelapa yang sudah di parut tadi.

MAKA...
 hasilnya adalah seperti ini :


HAHAH :D

okay apa?
kuikuikui ! 
:P


tapi,
adik-adik aku berebut makan.
aemeer hamzah siap suruh buat lagi.
;)

sampai aku terpaksa sorokkan sedikit untuk ibu dan ayah aku.
supaya bila ibu rasa,
ibu cakap "dah boleh kahwin anak aku ni..."
cakap dalam hati pon okay dah !
ooops !
:P

4 comments:

  1. wah ank dara bonda bie dah pandai buat kuih !!..ha2x..memang dah blh kahwin dah..jgn lupa jemput mama nanti ya..kim salam kat bonda bie ya...he2x..lama dia tak tulis entry baru?..

    ReplyDelete
  2. o'ow.......dah boleh kahwin? yessss ! :)
    insyaAllah, kahwin jempot ! hoho.. :D
    kalau bonda baca ni habislah ! HAHAH :D

    bonda bie busy dengan kerja sekolah.
    hihih :D
    bonda kirim salam buat mama.. :)

    ReplyDelete
  3. tahniah akak dh pndai wt kueh..hrp2 kak nely pn rajin lh wt kueh cm akak..cantik kueh nya..tp mak sy ckp klu d bubuh air daun pandan lg wangi..

    ReplyDelete
  4. hahah ! :D
    memang pun orang buat tambah daun pandan kan?
    tapi akak guna ape yg ada je :P
    hihi..
    sebab dah teringin sangat..
    :P

    ReplyDelete