Thursday 28 July 2011

puding cocktail !

semalam ibu cakap nanti ada potlaq kat sekolah ibu.
ibu bercadang nak bawa salad buah-buahan.
so,
petang semalam aku teman ibu cari barang-barang yang diperlukan.
semestinya buah-buahan.
:)

tiba-tiba...
aku dengan tiba-tibanya teringin nak makan puding cocktail dengan buah-buahan.
aku tau ibu mesti tak guna semua buah-buahan,
so aku pun mintak la sikit.
;)

dalam supermarket tu aku terfikir-fikir,
aku pun cari barang-barang yang aku perlukan.
susu pekat. 
susu cair.

apa lagi ye bahan yang diperlukan?
seingat aku,
tepung custard ada kat rumah tu.
okay la tu, guna apa yang ada.
:)

lagi?
nak beli jugak lah fruit mix dalam tin tu :P
hehe
nanti banyak sikit buah !

aku pernah buat sendiri puding ni masa Form III,
itu pun atas tunjuk ajar ibu.
masa tu dekat Ampang Girls.
subject Kemahiran Hidup.
sebelum tu masak dekat hostel guna dapur cik timah.
o'ow...tiba-tiba rindu cik timah !
:)





***


maka,
selepas masak nasik dan lauk-lauk tengahari,
aku pun mulakan operasi aku.
hehe.

si labu aku ni tak pernah tak menyibuk,
AEMEER HAMZAH.
okay la tu..
ada jugak teman berborak.
berborak ke ??
banyak sangat pertanyaannya.
=.='



***


mula-mula,
aku masukkan tepung custard yang aku nampak dalam tupperware itu hari.
tak banyak rupanya.
=.='

adoy~
takpe.

nak masak ni,
yakin tak yakin,
aku pegang 1 ni je.

" KITA YANG BUAT DIA,
NAK TAK NAK,
DIA TETAP AKAN IKUT KITA. "

yes !
kite yang buat dia !
:)

okay..okay..sambung !
aku masukkan lah tepung custard tersebut ke dalam sebuah periuk.
kemudian aku masukkan setengah cawan susu pekat manis.
dan aku balas dengan air yang aku sendiri tak pasti berapa banyak.
ikut sedap aku je masukkan secawan demi secawan air tadi.
lupe kira daaa~
agak-agak jelaa kan?
taknak pekat sangat, taknak cair sangat.
dan secubit garam.
:)

 dengan api yang perlahan,
aku kacau je bancuhan tersebut.
" kacau sampai lenguh "
orang muda cakapkan.
 :P

kacau dan kacau lagi.
sampai likat.
pekat.

time ni dah menggelegak dah !
yeah !
:)

lepas dah menggelegak tu aku masukkan ke dalam bekas.
tunggu sampai sejuk lah.
baru sedap makan.
:)

sementara tunggu sejuk tu,
aku pon sediakan buah-buahannya.
buah ibu beli yang aku dah potong halus
+
buah-buahan campur dalam tin
=
buah-buahan yang BANYAK !!!
tadaaaa~
banyak kan?
lebih banyak buah daripada pudingnya.
:P





***



aku masukkan puding ke dalam fridge,
sementara tunggu posture puding tu keras,
aku dan aemeer hamzah pergi tanah.

tiba-tiba,
" kaklong, nah bunga ! "
wah !
romantic !
:)

inilah bunganya.
bunga ke??
daun je kaklong nampak.
:P

apa pun jua,
TERIMA KASIH SAYANG !
:)



***



masa ayah balik tengah hari tadi,
aku hidangkan ayah puding cocktail.
:)

alhamdulillah.
tak keras sangat dan tak lembik.
" sedang elok "
itu kata aku la.
HAHAH
:D

next,
aku campurkan buah-buahan campur
dan sedikit susu cair.

tadaaaa~
siap sedia di hidang
:)


sekian.
:) 

4 comments:

  1. maisara ni kan.......................
    komen guna account kaklong !
    huh

    ReplyDelete
  2. hahaha. sara buat la blog ! hehe semalam kak yati baru buat utk kenduri :)

    ReplyDelete
  3. jangan nak suruh kak !
    bawah umur lagi..huuu

    ReplyDelete